0-1 éves baba (otthon), Sport bejegyzések

Sport szülés után fél éven belül

Néhány hetes, hónapos babáink mellett gyakran felmerül, hogy mozogni kellene valamit, és rögtön utána jön is a kérdés, hogy de mit (és mikor). Nehéz erre jó választ adni, mert sokan vagyunk, sok félék, különböző élethelyzetben, körülményekkel, lehetőségekkel.

* Vannak, akiknek nappal is sokat és jól alszik a babájuk, szinte unatkoznak, ők könnyen tudnak időt szakítani az otthoni tornára, de vannak akiknek nappal alig alszik valamit a baba.

* Vannak, akiknek van segítségük, másra tudják hagyni a babájukat másfél-két órára, és el tudnak menni edzeni, másoknak nincs ennyi mozgástere.

* Vannak, akik csak mozogni szeretnének, csak könnyedén, vannak akik fittebbé szeretnének válni, mások pedig a szülés előtti alakjukat szeretnék visszanyerni.

* Vannak akik szoptatnak, vannak akik nem, és vannak, akiknél már a közepesen intenzív sport is (és a fogyás is) kedvezőtlenül hat a tejtermelésre, másoknál ez nem befolyásolja a tej mennyiségét.

Bárhogy is, a fokozatosság mindenképpen fontos, még kellő időt adva testünknek a regerációra se ugorjunk egyből fejest a mélybe, még ha úgy is érezzük, készen állunk rá. Már csak azért sem, mert a kismamák jórészének szétnyílik a hasizma, és sajnos sok esetben nem is záródik össze teljesen. Erről egyre többet olvashatunk, de még mindig nem kap elég figyelmet a téma, pedig a hasizmok összehúzása nem csak esztétikai, hanem egészségügyi szempontból is fontos lenne (hátfájás, sérv okozója is lehet).

Első lépésként a könnyed mozgást javasolnám és a törzsizmok megerősítését. A szétnyílt hasizmok regenerálásához a leghatékonyabb egyénre szabott torna érdekében gyógytornász szakembert felkeresni, de csoportos órákon is részt vehetünk (LoveYourBelly, RTM) és persze online is találhatunk számos videót, többek között ingyeneseket is, amelyek segíthetnek. Én mindenkinek azt javasolnám, aki küzd ezzel a problémával, hogy legalább első alkalommal képzett szakemberrel gyakorolja a tornát, mert helytelen gyakorlatvégzéssel még könnyen ronthatunk is a helyzeten.

Alapvetően azt gondolom, hogy az első félév nem kell a sportról szóljon, legalábbis nem a klasszikus értelemben, legyen inkább a cél az aktív életmód. Sok ölelés és játék a babával, végig figyelve a helyes testtartásra, a baba emelése és tartása közben is figyelve a testünk helyes használatára, a lehető legtöbb séta, törzs (és ezen belül is kiemelten a hasizmok) erősítése, teljes regeneráció. Akinek van lehetősége, és érzi magában az erőt, az orvosi jóváhagyás után fokozatosan térjen vissza nyugodtan a sportoláshoz.

Azoknak a kevésbé szerencséseknek, akik a heti 1-2-3 sportolásra nincs lehetőségük, de szeretnének fittebbek lenni, íme néhány alapvetőtipp:

  • Helyes testtartás: fejtető felfelé néz, vállunk enyhén hátrahúz, medencénk kissé billent, a has kissé behúzva (mintha a köldökünk akarnánk behúzni), feszes.
  • Baba emelése: törzs egyenes, figyeljünk rá, hogy ne görbe háttal emeljük, hasunk kissé behúzva, feszesen tartva előre hajolás közben is.
  • Tánclépések a babával a karunkon, hordozóban a hátunkon.
  • Néhány tornagyakorlat, erősítések a babát használva súlyzónak. (Nem feltétlenül partner minden baba egy egész edzéshez, de egy-két gyakorlat naponta többször sokat segít, ilyen például a baba ringatása helyes testtartásban lábunk oldalra emelésével.)

Érdekelne ehhez az időszakhoz egy 30 napos kihívás? Hamarosan jelentkezem vele!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük