Táplálkozás

A táplálkozás mindennapjaink rutinja, fontos lenne, hogy ez a rutin helyes legyen, hiszen ezzel biztosítjuk szervezetünknek testünk működéséhez elengedhetetlen tápanyagokat, nem leszűkítve ezt a napi energiaszint biztosítására. Megfelelő táplálkozással biztosíthatjuk immunrendszerünk működését, csontjaink és izmaink fejlődéséhez, egészséges állapotának minél hosszabban való fenntartását,  megelőzhetünk számos krónikus megbetegedést. Ezzel szemben az átlagos magyar nem fordít kellő figyelmet az étkezésére, Európán belül a legelhízottabb nemzetek közé tartozunk (annak minden egészségre való káros következményével). A lakosság 2/3-a túlsúlyos vagy elhízott, ráadásul a kétezres években ezen belül is nőtt az elhízottak aránya, biztató lehet talán, hogy a 35-64 éves nők körében a 2010-es években elkezdett csökkenni a túlsúlyosak és elhízottak aránya, ugyanakkor összességében a teljes lakosságot tekintve egyáltalán nem kedvezőbb a kép. Nem arról van szó, hogy holnaptól mindenkinek át kellene állnia a reformtáplálkozásra, elég lenne, ha tudatosságot vinnénk napjainkba az étkezés területén is. A só, az állati eredetű zsírok mérséklése, a cukrok, mesterséges édesítők mennyiségének csökkentése, a finomított és feldolgozott termékek kerülése, kezdve a teljes kiőrlésű szénhidrátok felé nyitással, a “fehér-termékek” egyre nagyobb arányú kiváltása “barnával”, a zöldség- és gyümölcsfogyasztásra való odafigyelés tökéletes első lépés lenne, már ezzel sokat tennénk egészségünkért. És persze aztán jöhetnek az alternatívák, ha még többet akarunk tenni az egészséges és változatos táplálkozásunk érdekében.

Anyaként még inkább fontos figyelmet fordítanunk az egészséges táplálkozásra, és itt sem a végletekig szigorú étrendre gondolok, csak a tudatosságra. Nem csak magunkért vagyunk már felelősek, de nagyrészt tőlünk függ, hogy gyermekünk megkapja-e az összes tápanyagot, amire szervezetének szüksége van az egészséges fejlődéshez, és nem terheljük-e túl szervezetét teljesen felesleges vagy rosszabb esetben kifejezetten káros dolgokkal. És persze nekünk, anyáknak, nőknek sem mindegy, milyen állapotban, formában vagyunk. A terhesség, szülés és az otthon, kevés mozgással töltött idő gyakran nyomot hagy testünkön, ha fogyni szeretnénk, azonnal akarjuk azt, és csak jönnek mennek a divatdiéták, ígéretek. Rövid távon még talán találsz is olyat, ami eredményt hoz, de mielőtt bármibe belekezdesz, gondold át, hosszú távon tartható-e az, nem okoz-e nagyobb bajt szervezetedben, mint átmeneti hasznot. Nem vagyok a szélsőségek híve, nem gondolom, hogy mindent meg kellene vonnunk magunktól, a hangsúly a mértékletességen és az ésszerűségen kell legyen. Tudatosság ismét, nem győzöm hangsúlyozni.

Egészséges étkezésTudatosan figyeljünk oda, mit eszünk, ne csak bekapjunk valamit, amit leemelünk a polcról, ami csitítja ugyan pillanatnyi éhségünket, de nem táplálja igazán a szervezetünket. Próbáljuk meg a hagyományos, kevésbé egészséges alapanyagokat is olyanokra cserélni, amik kedvezőbbek szervezetünk számára. Többek között ilyen alternatívákban próbálok segíteni a blog cikkeiben, írásaiban, találsz recepteket is, amik ennek szellemében segítenek az éltelek egészséges(ebb) módon történő elkészítésében. Azt javasolnám, hogy kis lépésekkel kezd a változtatást itt is, adj időt magadnak (szervezetednek)/magatoknak (szervezeteteknek) a változásokhoz való hozzászokásra, de kezd el még ma, ne hétfőn, ne jövő hónapban…